ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ένα μεγάλο και σημαντικό μέρος της τέχνης αλλά και ιστορικών γεγονότων είναι ηχητικό υλικό καταγεγραμμένο σε αναλογικά μέσα. Το υλικό αυτό είναι κυρίως μουσική, ιστορικές και αρχειακές ηχογραφήσεις, αλλά και διαλέξεις, ομιλίες, συζητήσεις, συνεντεύξεις καθώς και ηχητικό μέρος κινούμενης εικόνας. Στο υλικό αυτό υπάρχουν ιδιαίτερα σημαντικά και γοητευτικά στοιχεία πολιτισμού και δημιουργίας τα τελευταία 100 χρόνια.
Η διατήρηση και αξιοποίηση του αρχειακού αυτού υλικού επιβάλει την ψηφιοποίησή του με υψηλές προδιαγραφές. Έτσι το πρωτότυπο διασώζεται από την φθορά του χρόνου και την επαναλαμβανόμενη αναπαραγωγή καθώς φυλάσσεται σε ασφαλές μέρος ενώ το ψηφιακό αρχείο έχοντας μετατραπεί και αποθηκευτεί σε κοινά αποδεκτά format εξασφαλίζει τη διαχρονική ιστορική διάσωση του.
Σε ποιον απευθυνόμαστε
Απευθυνόμαστε σε όποιον ενδιαφέρεται να διασώσει και να αξιοποιήσει αρχειακό ηχητικό υλικό καταγεγραμμένο σε αναλογικά μέσα σε οποιαδήποτε μορφή, σε συλλέκτες και φορείς που διαθέτουν συλλογές μουσικών αρχείων, λογοτεχνικών και πολιτιστικών αρχείων, αρχείων ραδιοτηλεόρασης, δισκογραφικών εταιριών, λαογραφικών καταγραφών κ.ο.κ.
Λόγοι που επιβάλλουν την άμεση ψηφιοποίηση ηχητικού υλικού
• Απομαγνητισμός υλικών: Λόγω των διάφορων ακτινοβολιών και των μαγνητικών πεδίων που υπάρχουν αλλά και της μαγνητικής αλληλεπίδρασης των επιφανειών των ταινιών η ηχητική πληροφορία αλλοιώνεται και χάνεται.
• Φθορά των υλικών από τον χρόνο: Οι ταινίες έχουν συγκεκριμένη περίοδο αντοχής και οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση μπορεί να έχει ανυπολόγιστες ζημιές για τα αρχεία.
• Φθορά από την αναπαραγωγή: Όλα τα αναλογικά μέσα σε κάθε αναπαραγωγή τους υφίστανται φθορές.
• Δυσχρηστία υλικού: Λόγω των πολλών διαφορετικών μορφών αρχειακού υλικού απαιτούνται εξειδικευμένα και διαφορετικά μηχανήματα αναπαραγωγής κάθε φορά.
• Περιορισμένη κυκλοφορία αναλογικών μηχανημάτων: Τα αναλογικά μηχανήματα αναπαραγωγής ήχου στην πλειοψηφία τους δεν παράγονται πια και τα ανταλλακτικά για την συντήρηση και εύρυθμη λειτουργία αυτών έχουν γίνει δυσεύρετα.
• Έλλειψη έμπειρων τεχνικών: Μειώνεται ο αριθμός των τεχνικών που έχουν εμπειρία στην σωστή χρήση και ρύθμιση των αναλογικών μηχανημάτων.
Τα βασικά στάδια ψηφιοποίησης που ακολουθούμε είναι:
1. Έλεγχος της κατάστασης του αναλογικού ηχητικού υλικού.
2. Προετοιμασία υλικού και επίλυση πιθανών προβλημάτων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε:
α) Εργαστηριακός φούρνος και εργαστηριακό θερμόμετρο για «ψήσιμο» των ταινιών. To φούρνισμα (baking) επιλύει με μεγάλη επιτυχία το σημαντικότερο πρόβλημα που παρουσιάζεται σε ταινίες που είναι η ύπαρξη υγρασίας και το «κόλλημα» της ταινίας στο καρούλι.
β) Η βασική προετοιμασία των δίσκων για ανάγνωση έγκειται στο καθαρισμό της επιφάνειας ανάγνωσης με ένα πλυντήριο δίσκων και επιλέγοντας τη σωστή χημική μέθοδο για να καθαρίσουμε την επιφάνεια του δίσκου και τα αυλάκια από οποιαδήποτε σκόνη ή κολλημένα υλικά.
3. Ρύθμιση συσκευών αναπαραγωγής.
4. Αναπαραγωγή του αναλογικού ηχητικού υλικού και μετατροπή αναλογικού σήματος σε ψηφιακό στη μέγιστη πιστότητα του αρχικού υλικού.
5. Αποθήκευση ψηφιοποιημένου ηχητικού υλικού στην μέγιστη ανάλυση.
6. Διαχωρισμός πιθανών μερών.
7. Καταχώρηση σε βάση δεδομένων και εξαγωγή μοναδικού κωδικού ταυτότητας (Unique Identifier - UI).
8. Αρχειοθέτηση του υλικού με χρήση metadata: (Dublin core, MPEG-7, κ.α.).
9. Μετατροπή του ψηφιοποιημένου υλικού σε διάφορα format χαμηλότερης ανάλυσης ανάλογα με τη χρήση.
10. Αποθήκευση και οργάνωση του ψηφιοποιημένου υλικού σε ψηφιακά αποθηκευτικά μέσα.
11. Ψηφιακή προστασία πνευματικών δικαιωμάτων του ηχητικού υλικού.
Ανάλογα το μέσο αποθήκευσης και την κατάσταση του αρχειακού υλικού προσαρμόζουμε την διαδικασία με στόχο την πιστή μετατροπή του αρχικού αρχείου σε ψηφιακό.
Σε περίπτωση που ο πελάτης θέλει να γίνει περαιτέρω επεξεργασία πραγματοποιούμε την διαδικασία του restoration/αποθορυβοποίηση.